En liten del av et større bilde?

I denne oppgaven går vi ut i fra at du har funnet en eller flere pressituasjoner fra hverdagen din (se oppgaven ”Hverdagspress”).

 

Nå vil vi at du skal lage en større handling eller historie med en begynnelse og slutt. Har du flere pressituasjoner kan du gjerne se om du klarer å sette dem sammen til én sammenhengende historie. Det kan være en idé å skrive en tekst som forklarer hva som skjer, altså et manus.

Oppgaven vil variere en del ut ifra hvordan dere velger å presentere resultatet deres, men uansett om dere skal lage fotopresentasjon, film eller rollespill, kan det være bra å følge et storyboard (tegninger) som forklarer handlingen og scenene eller storyline (en kort tekst som forklarer handlingen). Her kan du bruke tegneverktøyet til å lage en sammenhengende historie bilde for bilde sånn at du enklere kan se hvordan historien din henger sammen (storyline). Du kan også bruke de andre verktøyene/fremgangsmåtene som avsjekk for å se om du kan gjøre historien din enda bedre.


 

Verktøykassa / Ressurser

Lenker

Eksempler på veldig enkle dreiebøker. Så enkelt kan det altså gjøres:
Om en katt og fødsel
Skisser til en video
Drømmen

Poenget med oppgaven

Pedagogiske mål – FRI

- Drøfte ulike former for press unge utsettes for.
- Diskutere tiltak for å redusere press.

Kompetansemål – Læreplanen (LK06)

RLE, filosofi og etikk
”Reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur.”

Norsk, muntlige tekster
”Gjennomføre enkle foredrag, presentasjoner, tolkende opplesing, rollespill og dramatisering, tilpasset ulike mottakere.”

Norsk, sammensatte tekster
”Bruke ulike medier, kilder og estetiske uttrykk i egne norskfaglige og tverrfaglige tekster.”